boco gebruikt Fairtrade-katoen voor haar Profi Line collectie

Bedrijfskledij ontworpen om de duurzaamheidsbalans van ondernemingen te verbeteren

Berchem, 08.03.2016. Bij het kiezen van bedrijfskleding zijn de look, de functie en de prijs vaak de belangrijkste factoren. Echter, hoe en waar de kledij vervaardigd wordt, is voor bedrijven steeds van groter belang. Daarom heeft boco besloten om vanaf 2016 het gebruik van Fairtrade-materiaal in te voeren voor de katoenen producten van haar Profi Line, populair in de handel en de industrie. Aan deze upgrade zijn voor de klanten geen extra kosten verbonden. Tegelijkertijd wordt de oorsprong van de kledij transparanter: een code op het etiket biedt de dragers aanvullende informatie over de katoenproducenten die het materiaal produceren en de voordelen die Fairtrade-katoen hen bieden.

Bedrijfskledij wordt maar al te vaak gezien als een wegwerpproduct, dat zodra het slijtage begint te vertonen, weggegooid wordt. De duurzame aanpak van boco om hedendaagse bedrijfskleding aan te bieden via een verhuurservice is volledig anders: deze dienst omvat niet alleen het bezorgen van bedrijfskleding van hoge kwaliteit, maar ook de professionele reiniging, herstelling en levering ervan. Dit garandeert dat de kleding langer gedragen kan worden. "We zijn reeds lange jaren een pionier op het gebied van duurzame bedrijfskleding. De volgende logische stap was dus ons beginnen concentreren op Fairtrade-katoen, bij onze inkoop", verklaart Cedric Dessarps, Project Manager Business Development Workwear bij CWS-boco International.

Duurzaamheid zichtbaar maken

De boco Profi Line is verkrijgbaar in acht verschillende kleuren. Deze uitgebreide collectie is de dagelijkse metgezel van schilders, hoveniers, allerlei ambachtslui, industrie-arbeiders en gemeentepersoneel. Naast polyester bestaat 35 procent van het weefsel waarvan de kleding is vervaardigd uit katoen. Dit aandeel bestaat nu uitsluitend uit Fairtrade-katoen. Het Fairtrade-label is aangebracht op elk artikel van de collectie, waardoor de duurzaamheid van het gamma zichtbaar is.

Doe iets goeds met je bedrijfskleding

"Personen en bedrijven die kiezen voor de boco Profi Line steunen tegelijk ook katoenboeren en hun gezinnen in India en Senegal", bevestigt Dieter Overath, voorzitter van de raad van bestuur bij Transfair e.V., de non-profit organisatie die in Duitsland het Fairtrade-katoen-label uitreikt. De bedrijven maken geen extra kosten, aangezien boco deze zelf dekt. De twee landbouwcoöperaties bij wie CWS-boco katoen koopt, ontvangen niet alleen een eerlijke minimumprijs, maar ook een extra premie, die gebruikt kan worden voor grotere projecten voor de gemeenschap. Dit draagt ook bij aan de bescherming van het milieu, aangezien het gebruik van genetisch gemodificeerd katoen verboden is, alsook het gebruik van chemische meststoffen en grote hoeveelheden water.

Voordeel voor bedrijven

Voor bedrijven zijn er verschillende voordelen verbonden aan de boco Profi Line. De medewerkers genieten van hedendaagse bedrijfskleding, terwijl het bedrijf toont dat het sociale en ecologische werkomstandigheden steunt. Elk kledingstuk draagt een Fairtrade-label, dat zowel naar partners als naar klanten een positief imago uitdraagt. Het gebruik van bedrijfskleding met Fairtrade-katoen draagt bij tot de verbetering van de duurzaamheidsbalans van bedrijven in hun duurzaamheidsrapport, aangezien hun inkoopbeleid duurzaam is. Intern creëert het een profiel van een onderneming die bewust is van haar verantwoordelijkheden en voor wie het verstrekken van een hoogwaardige uitrusting aan haar medewerkers een prioriteit is.

Meer over het Fairtrade-label

Fairtrade is wereldwijd het meest bekende sociale label. Het doel van Fairtrade is de ondersteuning van de sociale, economische en ecologische ontwikkeling van kleine landbouworganisaties en -arbeiders in ontwikkelingslanden en recent geïndustrialiseerde landen. Tegelijk worden de boeren regelmatig gecontroleerd door onafhankelijke certificatie-instellingen. Als er gebreken worden vastgesteld, moeten deze gecorrigeerd worden. Of het nu om koffie, chocolade of kleding gaat, wie producten met het Fairtrade-label koopt, kan er zeker van dat ze geproduceerd werden volgens de strenge, internationaal erkende richtlijnen van de organisatie.

Over CWS-boco

CWS-boco International GmbH is één van de toonaangevende internationale leveranciers van professionele oplossingen i.v.m. sanitaire hygiëne en van textieldiensten. Dit omvat de bekende CWS katoenen handdoek, zeep- en parfumdispensers en innovatieve stofcontrole matten, evenals industrieel wasbare werk- en bedrijfskleding, klantspecifieke zakelijke modecollecties, beschermende kleding en veiligheidsuitrusting van boco.

Alle diensten worden aangeboden volgens een flexibel verhuurmodel. De CWS-boco Group realiseerde in 2014 een omzet van € 751.000.000. Het bedrijf heeft 19 filialen in Europa en in China en telt wereldwijd ongeveer 7.500 medewerkers. CWS-boco is een volle dochtermaatschappij van Franz Haniel & Cie. GmbH. In 2014 genereerde de Haniel Group een omzet van € 3.900.000.000 met meer dan 11.500 medewerkers.